För dig som är vd, CFO eller vill öka på dina kunskaper inom bolagets ekonomi. |
9 November –
Tips
Att ta bra betalt är en konst som kan ta tid att bemästra. Men prislappen säger en hel del om kompetens och kvalitet. Vi har listat anledningarna till att du ska våga ta betalt.
Det är lätt att tacka ja till jobb även om förtjänsten egentligen är för liten – särskilt när man kämpar för att få fart på sin verksamhet. Vissa företagare tycker till och med att det kan kännas dumt att ta ut ”rätt” pris.
Sänd ut rätt signaler
Att våga ta betalt för en vara eller tjänst kan i många fall vara en fråga om självförtroende. Men den som är duktig på något eller som säljer en produkt av god kvalitet ska självklart ta betalt för sin tjänst eller vara.
Faktum är att priset sänder ut signaler om vilken kvalitet en produkt håller eller hur kompetent och proffsig den som utför en tjänst är. Genom att våga ta betalt kan företagare dessutom få bättre kunder.
Därför ska du våga ta betalt:
Så hanterar du prutare
Det finns alltid kunder som försöker att få ett lägre pris. Vissa provar att pruta, andra kommer med förslag där priset har kapats. Som företagare, särskilt i uppstarten, kan det vara svårt att tackla kunder som försöker komma billigare undan. Men det finns sätt att hantera prutande kunder:
Källa: Driva Eget
SundaKrediter / Axactor 2018