För dig som är vd, CFO eller vill öka på dina kunskaper inom bolagets ekonomi.


 

 

 

Lär dig hantera dåliga betalare. 
Som företagare kan det vara svårt att bemöta kunder som är dåliga på att betala i tid - eller över huvud taget. Här är tipsen som hjälper dig hantera dåliga betalare..

Lär dig hantera dåliga betalare

 


9 November –
Tips

Som företagare kan det vara svårt att bemöta kunder som är dåliga på att betala i tid – eller över huvud taget. Här är tipsen som hjälper dig hantera dåliga betalare.

Ursäkt 1
Den som sköter våra betalningar är inte på plats, kan du återkomma nästa vecka.
Bemötande: Gå inte med på försöket att vinna tid. Be istället att få prata med ansvarig chef.
    
Ursäkt 2
Vi väntar på betalning från en stor kund. Så snart vi fått vår betalning ska vi betala er.
Bemötande: Kräv att få dina pengar ändå (kundens problem är inte ditt – ännu). Följ upp ditt muntliga krav med att skicka ett rekommenderat brev med ditt krav till kunden.
    
Ursäkt 3
Betalningen har precis gjorts. Ni bör ha pengarna på ert konto inom några dagar.
Bemötande: Be om en skriftlig bekräftelse, alternativt en skärmdump som visar att betalning har skett.
    
Ursäkt 4
Vi har inte fått någon faktura från er. Skulle ni kunna skicka en kopia på fakturan.
Bemötande: Skicka en kopia om du litar på kunden. Har kunden varit sen att betala tidigare kan du skicka en kopia på fakturan, men också poängtera att du tänker vidta åtgärder om kunden inte betalar i tid.
    
Ursäkt 5
Har ni inte fått era pengar? Låt oss kontakta banken och ta reda på om något har blivit fel.
Bemötande: Banker gör sällan fel. Utgå från att kunden inte har betalat och poängtera att du tänker vidta åtgärder om du inte får dina pengar inom några dagar.
    
Källa: Privata Affärer

 

Dela SundaKrediter

 

 

 

 

 

 

SundaKrediter / Axactor 2018

 

Godkännande av cookies

För att ge dig en bättre upplevelse på våra webbplatser använder vi cookies på din enhet och sparar ditt IP-nummer. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här.